בריאות

פינתה של הפיזיותרפיסטית יעל קולט

שחקני נבחרות טרום ליגה וההורים בסדנא מיוחדת למניעת פציעות בכדורסל

נעלי כדור-סל

דגשים חשובים ולמה?

בשנים האחרונות עברה נעל הספורט שינויים ושיפורים רבים, עד מצב שבו לכל סוג ספורט הותאמה נעל המתאימה לו.
ובצדק, כל סוג ספורט דורש תבנית נעל שונה, שתגן על המפרקים והשרירים מפני פציעות, האופייניות לאותו סוג ספורט.

שחקני כדור-סל מפעילים על העקב עד פי 8 ממשקל הגוף (בנחיתה מגובה 40 ס"מ מופעל על הקרסול כוח פי 3-4 ממשקל הגוף). כוח זה עולה כלפי מעלה בגוף, אל עמוד השדרה.
נעל הכדור-סל חייבת לרכך את הפגיעה בקרקע, כלומר בסיס רחב ורך, שיבלום את הזעזוע בעת הנחיתה. ריכוך הנחיתה יכול להתקבל ע"י כריות אויר, קפיצים מחומרים מתקדמים וסוליה רחבה באזור עקב הנעל.

שחקני כדור-סל נדרשים למהירות ריצה וכדרור בעת המעבר מצד מגרש אחד לצד שני.
ע"מ למנוע החלקה בעת העצירה יש לדאוג לסוליה לאורך כל הנעל, המתאימה לפרקט.

התנועות החדות, הסיבובים המהירים והלא עקביים, מפעילים על מפרק הקרסול כוחות חיתוך (כוחות ביומכניים) לכיוונים שונים. ההמלצה מנעל הספורט שתהיה גבוהה ותתמוך בקרסול וזאת ע"מ לצמצם את האפשרות לנקע בקרסול. (מי שיש לו נעל חצאית יכול להשתמש בתומכי קרסול).
עם זאת מומלצת גמישות בקדמת החלק הגבוה לאפר את תנועת כיפוף הקרסול. אם הנעל קשיחה מידי הכוחות הפועלים יפעלו על הברך והיא יכולה להיפגע.

לבסוף, תנועות הכיפוף יישור של הברך והקרסול, מבצעות ע"י כיווץ והתארכות שריר הסובך המסתיים באזור העקב כגיד אכילס. תנועה זו המבוצעת מספר רב של פעמים במהלך אימון/משחק יוצרת חיכוך בין הגיד לנעל. ע"מ למנוע דלקות של גיד אכילס כדאי שלנעל תהייה מגרעת בצורת U בחלק האחורי- עליון.

להמשך אימונים ומשחקים בטוחים ובריאים- בהצלחה!

סיכום מאת: יעל קולט היועצת לפעילות גופנית של המכללה לכדורסל, פיזיותרפיסטית מוסמכת, בהסתמך על המלצות המכללה לחינוך גופני וספורט- מכון וינגייט.

שחקני כדור-סל ויציבה

שני גורמים חשובים משפיעים על היציבה של שחקני הכדורסל:

הראשון הינו הגובה של השחקנים

השני הינם דרישות המשחק, הדורשות מהשחקנים לכדרר את הכדור מלפנים ולעיתים בגובה כדרור נמוך מאוד.

נכון שילדינו עדיין נמוכים, ובמיומנויות הכדורסל נדרשים השחקנים גם לתנועות רבות אחרות, אך עדיין יש לקחת בחשבון את השעות הרבות שיושבים הילדים בבית הספר ובבית.

על- כן, כדאי כבר מגיל צעיר (וגם לנו המבוגרים), לבצע מספר תרגילי גמישות וחיזוק למיישרי הגב:

  • סיבובי כתפיים לאחור

  • מתיחות ידיים מאחורי הגב.

  • מתיחות ידיים מעל הראש ומאחורי העורף.

  • לקום ולהזדקף כל 30-60 דקות ישיבה.

בהצלחה!

חום ופעילות גופנית

 החורף הגיע רשמית ואיתו גם מחלות החום לסוגיו.

 אחד האיסורים הראשוניים הקיימים לביצוע פעילות גופנית הינו מחלת חום!

חום הינו סימפטום (תגובה) של מחלה בגוף הנגרמת מווירוס או חיידק ולא תמיד אנו יודעים בהתחלה מי הם!?

 ברגע שמבצעים פעילות גופנית הטמפרטורה בשרירים עולה וכן חום הגוף, אם כבר יש מחלת חום אנו עלולים להחריף אותה.

זרימת הדם המואצת יכולה לגרום להתפשטות דלקת בגוף. בנוסף קיימת סכנת התייבשות בעת עלייה קיצונית של טמפרטורת הגוף.

אחת המחלות הנגרמות מחיידק הינה דלקת שריר הלב וגם סימני מחלה זו – חום!

 לכן, אם לילדינו יש חום, כדאי להשאיר אותו בבית להחלים. גם אם המוטיבציה שלו גבוהה והוא מתעקש להגיע לאימון או משחק, חשוב להסביר לו את הסכנה והנזק שעלולים לקרות במצב החולי.

 בריאות שלמה!!!

חשיבות הפעילות הגופנית לילדים

בספרו, "כל מה שצריך לדעת כבר למדתי בגן" התייחס רוברט פולגום לחשיבות הפעילות הגופנית לילדים:

לטענתו, עם הכניסה לבית הספר, האיזון לו זכו ילדנו בגן בין פעילויות גופניות של ריקוד ומשחק לדוגמא לבין פעילויות שאינן מצריכות תנועתיות כגון ציור ויצירה הופר!! ילדנו שוקעים בפעילויות שאינן כרוכות בתנועה, כמו קריאה כתיבה למידה אך גם צפייה בטלוויזיה ומשחקי מחשב, וזאת בנוסף לישיבה במכונית, בבית הספר וכ"ו.

חשוב להבטיח שבצד הזמן המושקע ללמודים יעסקו ילדנו בפעילות גופנית באופן סדיר.

כאמור ילדים בגיל צעיר נוטים באופן טבעי להתרוצץ לרוץ ולקפוץ, לזחול ולטפס ואין כמו גן השעשועים כדי ליישם את כל הפעילויות האלו.
אנו כבוגרים מודעים לערכה של פעילות גופנית סדירה למניעת מחלות שמירה על כושר ומצב רוח, הילדים עושים זאת להנאתם ללא מודעות לערך הבריאותי לכן חשיבות גדולה קיימת בשימור פעילויות אלו גם לאחר גיל הגן.

 חשיבות הפעילות הגופנית לילדים צעירים:

 התפתחות מוטורית של הילדים– תינוקות "לומדים" את עולמם ע"י תנועה, בתחילה רק התפתחות מבטן גב ובהמשך זחילה הדורשת קואורדינציה בין שרירים, בהמשך ישיבה עמידה והליכה. ע"י התנועה הם מפתחים את חושיהם: מישוש, ראיה, תפיסה מרחב ומרחק.

רק בגילי הגן הם לומדים עמידה על רגל אחת או התמסרות בכדור. פעילות גופנית מסייעת בפיתוח ומיסוד מיומנויות שטרם הושלמו בשלב צעיר יותר כמו: קואורדינציה, שיווי משקל (כמו ברכיבה על אופניים) ותחושת שליטה וריכוז (כמו במיומנויות לחימה).

 שיפור מיומנויות חשיבה וריכוז– כאשר עוסקים בפעילות גופנית יש זרימת דם מואצת וחילוף חומרים טוב יותר ע"י כך המוח שלנו מוזן בחמצן ו"חומרי מזון" המשפרים את המעבר החשמלי בין תאי העצב ויכולת הקליטה והזיכרון של הילד (וגם שלנו) משתפרת.

 שיפור מצב רוח ופריקת אנרגיה כאשר עוסקים בפעילות גופנית מופרשים במוח אדרנלינים טבעיים הידועים בהשפעה החיובית על מצבי הרוח ועוזרים לילדים להירגע אח"כ בצורה טובה יותר.

 מניעת מחלות מחקרים רבים מצביעים על כך שגורמי סיכון למחלות מסוימות מתפתחים כבר מגיל צעיר. היום אנו עדים לתופעת השמנת יתר בקרב צעירים בשיעור גבוה יותר מבעבר. אולי בשל התזונה הפחות מאוזנת והירידה בביצוע פעילות גופנית. השמנת יתר יכולה להוביל למחלת הסוכרת ומחלות לב וכלי דם.

"בנק הסידן" (צפיפות העצם) מתמלא בגיל צעיר ומשמעותי למניעת  מחלת האוסטאופורוזיס (בריחת סידן) המופיעה בגילים מבוגרים בעיקר אצל נשים. "בנק" הסידן נוצר גם ע"י פעילות גופנית בה יש מרכיבים של נשיאת משקל והתנגדות לכוח הכובד.

 יציבה ודימוי עצמי חיובי כמובן ע"י עיסוק בפעילות גופנית מתאימה ניתן לרדת במשקל ולשמור על מסת הגוף (BMI) רצויה כבר בגילים צעירים. בנוסף, ככל ששרירי הגוף חזקים יותר ותומכים בעמוד השדרה שלנו כך אנו זקופים יותר. מי שיציב יותר נראה בריא יותר.

 יתרונות משחקי הכדור:

משחקי הכדור: סל, רגל, עף, רשת הינם סוגי ספורט המפתחים מיומנות מוטורית קואורדינציה בין גפיים עליונות ותחתונות, ימין ושמאל. משלבת תיאום בין עין- יד. ומפתחת כמובן גם זיכרון –יש כללי משחק שצריך לזכור!
במשחקים קבוצתיים יש כמובן גם את המרכיב האנושי חברתי: כבוד הדדי אחדות- כולם למען מטרה משותפת ועוד.

לסיכום כל היתרונות המוזכרים כאן מראות עד כמה חשוב וכדאי לדרבן את ילדנו לעסוק בפעילות גופנית מהנה ומועילה באופן סדיר.

 אם כך איך נגרום לילדים לעסוק בפעילות גופנית?

  • התחלה בגיל מוקדם

  • פעילות סדירה ההופכת להרגל- חלק משגרת היום.

  • פעילות אהובה ומעניינת לילד תתרום להתמדה

  • פעילות המתאימה לגיל ואישיות.

  • פעילות שבה יש הצלחות (ילד שאינו יכול לתפוס כדור יהיה מאוד מתוסכל ועצוב ואף ירגיש מבויש מול חבריו).

  • דוגמא אישית והרחבת הפעילויות מעבר לחוגי ספורט: הליכה לקניות במקום נסיעה, שימוש במדרגות במקום מעלית.

  • התייחסו אל הפעילות ככיף פחות כתחרות, ושבחו את הילד על החוויה התמדה הישגים.

  • צרפו חברים לחוויית הפעילות.

  • צמצמו את הצפייה בטלוויזיה או מחשב

  • הסבירו לילדים בשפה שיבינו את החשיבות של הפעילות הגופנית.

 בהצלחה!

סיכמה יעל קולט מנהלת המכון לפיזיותרפיה מכבי שירותי בריאות כרמיאל

יועצת לפעילות גופנית לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.

פינת התזונה

ארוחת בוקר – להתחיל בבוקר טוב!

המזון הוא המקור לאנרגיה בגופנו. אנרגיה זו נדרשת לגדילה ולהתפתחות ולתפקוד היומיומי.
לאחר צום של הלילה הנמשך כ –12 שעות רמות הסוכר בגוף נמוכות לכן יש חשיבות גדולה לארוחת הבוקר.

ארוחת בוקר מגוונת מספקת לגוף את האנרגיה הדרושה לו, משפרת את ההרגשה הכללית ואת יכולת הלמידה והריכוז. חשוב לאכול בבית לפני יציאה לבית הספר.

לא מומלץ לצאת עם "בטן ריקה".

כאשר מדלגים על ארוחת בוקר עלולים להרגיש תחושת רעב, חוסר ריכוז ועצבנות.

ארוחת בוקר בקלי קלות :

בקיץ כשחם, אני ממליצה לאכול יוגורט ביו עד 3% שומן טבעי עם פרי טרי ו2 כפות גרנולה או דגני בוקר שאינם ממותקים עתירי סיבים.

או 2 פרוסות לחם מלא שיפון או חיטה מלאה או כוסמין עם ממרח אבוקדו, או כף גבינה 5% או כפית טחינה ודבש, או חומוס או ביצה.

אני ממליצה על שתיית מים או תה צמחים ממותק בכפית סוכר חום או דבש.

–      לארוחת 10 אפשר לאכול פרי ואם לא אכלת יוגורט בבוקר אפשר לאכול אותו ב12:0

–      חלוקה של מנות קטנות של מזון לאורך הבוקר, מלווה בשתייה תקנה שובע ואיזון לכל היום בזכותם של הסיבים שיש לפירות ולירקות שאפשר לשלב בתפריט (ירקות ללא הגבלה).

–      ארוחת בוקר מבוקרת תוביל לארוחת צהריים מבוקרת וכן הלאה למשך כל היום.

–      לא לשכוח לקחת לבית הספר בקבוק מים ולמלא אותו פעם נוספת במהלך היום.